Right first time z 58 % na 85 % za dva měsíce.

Přední dodavatel komponent pro mezinárodní automobilový průmysl nás oslovil ve chvíli, kdy zažíval problémy v oblasti kvality a efektivity výroby. Automotive je v oblasti kvality nesmlouvavá a chyby neodpouští ani u firem s ročním obratem 500 milionů EUR a téměř 3000 zaměstnanci.

Dosažené výsledky

Na projekt jsme naplno alokovali jednoho interima.
Naším zásahem vzrostl ukazatel Right First Time o 46,5 %.
Zákazník dokázal zvýšit objem výroby na 10000 kusů z původních 3000 kusů týdně.
Všech těchto výsledků dosáhl interim manažer už za dva měsíce.

Zadání projektu od zákazníka

Klient přišel za Ajka-Solution s požadavkem na zlepšení požadovaných kvalitativních parametrů a růst efektivity výrobních procesů. Za půl roku potřebuje zvýšit objem dodávek ze stávajících 3000 na 10000 přesně definovaných dílů automobilů týdně.

Výchozí stav u klienta

Společnost provádí sériové dodávky pro předního světového výrobce automobilů. Kvalitativní parametry připravenosti pro sériovou výrobu ale nesplňuje. Nízká kvalita na výstupu způsobuje:

  • dodatečné náklady, 
  • riziko zpožděných dodávek a 
  • riziko nedosažení plánovaného zvýšení objemu dodávek.

Klient se potýká s celkově nízkou mírou parametru RFT (Right First Time). Ukazatel procenta výrobků, které jsou bez vad při první finalizaci, dosahuje:

  • 60 % u produktu A,
  • 57,5 % u produktu B.

Náš plán

Nasazujeme interim manažera, který má technické, manažerské a organizační dovednosti. Role interim manažera je především projektová s orientací na dosažení změny a důrazem na řešení problémů a týmovou práci.

Prvotní analýza kořenových příčin (5M: Man-Machine-Material-Method-Measurement) ukazuje:

  • nedostatečnou koordinaci, týmovou práci, prioritizaci problémů a nevhodnou organizační strukturu,
  • problematickou způsobilost testovacího procesu,
  • technické nedostatky designu produktu,
  • neuvolněné nakupované díly,
  • celkově nedostatečnou připravenost projektu pro zahájení sériové výroby (APQP).

Klíčové faktory

Projekt běžel perfektně především díky týmové práci. Celá akce nebyla jen one man show. Na straně zákazníka se zformoval projektový tým, který se nebál do problémů šlápnout. Od Ajky měl interim podporu širokého týmu. Pro dosažení úspěchu zavádíme sérii opatření:

  • Měníme organizační strukturu. Reorganizujeme řízení a prioritizaci úkolů.
  • Spouštíme workshopy se zaměřením na metodiku řešení problémů podle analýzy kořenových příčin (metoda 8D). S těmito workshopy vyplouvají klíčové problémy ovlivňující kvalitu rychleji na povrch.

  • Rozšiřujeme kontrolu kvality. Nastavujeme pravidelnou kontrolu a vyhodnocování kvality nakupovaných dílů a denní sledování trendů RFT. Identifikace problémů a neshod se tím zrychluje a problémy je možné okamžitě řešit.

  • Věnujeme čas tvorbě komparativní analýzy testovacího procesu. S ní identifikujeme slabiny v procesu testování a zavádíme účinná nápravná opatření.

Čeho jsme dosáhli

Po zavedení opatření dosahujeme už během 2 měsíců výrazného zlepšení kvalitativních parametrů. Míra RFT u produktu A stoupla z původních 60 % na 84 % a u produktu B z 57,5 % na 85 %. Společnost si díky tomuto úspěchu nastavuje nový cílový stav, kterého chce dosáhnout za další 2 měsíce. RFT 95 % u produktu A a 98 % u produktu B. K dosažení nového cíle má podle nás dobře našlápnuto.

Co na to zákazník

Zlepšení vedla k vyšší spokojenosti zákazníků společnosti, ale také k redukci nákladů a zvýšení efektivity výrobních procesů. Podle managementu tento projekt firmě ukázal, jak kvalitní plánování dokáže posunout celkové výsledky k lepšímu. Vedení společnosti podtrhuje význam koordinace a její plynulost díky nové organizační struktuře.