Interim CEO, interim manažer: zachrání i pomůže
Manažer na prodej. I tak můžeme chápat pozici interim manažera. Je ale daleko více než jen dočasně dosazený člověk na vedoucí pozici. Pomáhá s dlouhodobými projekty i nečekanými událostmi ve firmě. Do firmy přináší nové nápady, zkušenosti a pohled zvenku, který překonává zajetou provozní slepotu. Podívejme se na pozici interim manažera komplexně. V tom dobrém i horším světle.
Silné stránky interim manažerů
V ideální představě vyniká interim manažer hned v několika oblastech:
- Komunikační dovednosti. Je schopen efektivně řešit otázky a problémy s různými úrovněmi zaměstnanců napříč firmou.
- Flexibilita a otevřenost novým přístupům a inovacím.
- Adaptabilita. Sám je schopen přizpůsobit se novým podmínkám, novému prostředí a vnímá osoby kolem sebe.
- Vedení a schopnost motivovat. Dokáže motivovat tým k lepším výsledkům.
- Inspirace. Ostatní členy inspiruje a otevírá dveře novým řešením.
- Analytik. Interim manažer je také analytik, který klíčové problémy najde a navrhne účinná řešení.
- Schopnost učit se. Novým věcem se učí rychle, přijímá technologické změny a nové postupy, trendy.
- Zkušenosti. Interim manažer má zkušenosti v oblasti, kde působí a chápe specifika odvětví, ve kterém se pohybuje.
- Dobré plánovací schopnosti. Stanovuje reálné termíny a ty také dodržuje.
- Etika. Etiku sice uvádím jako poslední bod, ale bez vzájemné důvěry a dodržování etických norem interim ve firmě neuspěje a nedosáhne potřebných výsledků.
Toto je 10 zásadních silných stránek interimů a ještě bychom mohli pokračovat. Nároků je hodně a další vznikají v interakci podle pracovního zařazení interima v jeho nové přechodné roli.
Nároky jsou vysoké
Na celou problematiku musíme nahlížet ještě z druhé stránky. A to z pohledu rizik a nároků na osobnost interima.
- Důraz na rychlost. Interimové nastupují do firem na omezenou dobu. Často jen v řádech týdnů nebo měsíců k vyřešení určitého problému. Rychlé porozumění organizaci i problémům vyžaduje flexibilitu.
- Odpovědnost za výsledky. Úspěch nebo neúspěch interim manažera vychází z konkrétních výsledků, kterých dosáhne během svého působení. Aktivity interim manažera po celou dobu provází tlak na rychlé a viditelné změny.
- Rozmanitost problémů. Interimové řeší různé situace a problémy. Někdy jde o restrukturalizaci celých týmů, jindy o implementaci nových strategií. Jen výjimečně jde efektivně nasadit stejné řešení na problém ve dvou různých firmách.
- Zajištění podpory týmu. Interim vstupuje do existujícího týmu, který nezná a který nezná jej/ji. Musí efektivně budovat vztahy a získávat důvěru, aby mohl efektivně spolupracovat s členy týmu.
- Riziko odporu. Zaměstnanci a vedení organizace mohou pociťovat odpor vůči změnám, které chce provést. Komunikace a schopnost zvládat rezistenci jsou klíčové dovednosti.
- Konflikty. Může se stát, že rozhodnutí nebudou vždy oblíbená nebo v souladu se zájmy všech stran. Interim musí řešit konflikty a přijímat těžká rozhodnutí.
Tlak na osobnost interima je zjednodušeně řečeno velký. Ve firmách, kam nastupuje, se od něj čekají výsledky. A ani moc nepřeháníme, když řekneme, že to mají být zázraky na počkání. Přitom podmínky spolupráce na místě nebývají ideální.
Interim manažer má předem nastavená kritéria, kterých musí dosáhnout. Vnitřně jsou interimové nastavení na výkon a často si sami staví hranice ještě přísnější.
Interim jako člověk
V AJKA-SOLUTION si uvědomujeme, jak psychicky náročná taková práce je. Naše interim manažery si před zahájením spolupráce prověřujeme, ale také se o ně dodatečně staráme. Nejde o to sedřít člověka z kůže, proto interim manažerům dodáváme kariérní i osobní podporu.
I interimové se potřebují z práce vykecat. Někdo to zvládne takzvaně u piva, někdo je jiný typ osobnosti. Interimům zajišťujeme profesní diagnostiku i konzultace. Protože i ti, kteří jsou nyní v Ajce na řídících postech, byli dříve interim manažery a ví, co to je, co práce obnáší a jak dokáže být někdy těžká.
Jak probíhá diagnostika s profesionálem?
- Nejprve se vyplňují testy (práce na cca hodinu).
- Diagnostik je vyhodnotí.
V zásadě vznikají dvě zprávy:
- Osobnostní profil a analýza typických vlastností.
- Posouzení osobního přínosu a efektivity fungování v rámci týmu na základě výsledků psychodiagnostického testu.
- Diagnostik zašle interimovi výsledné reporty, aby měl čas na přípravu a nachystal si dotazy.
- Probíhá call/meeting nad výsledky testů.
- S diagnostikem nebo firemním psychologem si pak může interim domluvit další meetingy. Na diagnostiku lze navázat a pracovat na sobě v oblastech, které se zdají co nejvíc přínosné.
Zkrátce v Ajce chceme, aby interim manažery práce bavila, seděla jim na míru a zároveň klientům přinášeli výsledky. Ostatně tak to má být v každém zaměstnání.